Nacházíte se na: Archiv výstav a akcí » 2017 » Ostrava nevídaná na cestě ke své velikosti » Ostrava pulzující »


Kalendář událostí

Únor 2025
Po Út St Čt So Ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11

BESEDA / Měšťanská kuchyně předmoderní doby / s profesorkou Irenou Korbelářovou

Beseda s Prof. PhDr. Irenou Korbelářovou, Dr., děkankou Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě.
Rezervace nutná.

12 13 14 15 16
17 18 19

LAUBY – PŘÍBĚH ZMIZELÉ OSTRAVSKÉ ZÁSTAVBY OČIMA ARCHEOLOGIE / Komentovaná prohlídka výstavy „Lauby – světla a stíny Ostravy“ s archeologem Zbyňkem Moravcem a křest bulletinu Krásná Ostrava 2/2024

Komentovaná prohlídka výstavy „Lauby – světla a stíny Ostravy“ s archeologem Zbyňkem Moravcem a křest bulletinu Krásná Ostrava 2/2024. Ve středu 19/2 od 17 hodin. Pořádáme ve spolupráci s klubem Fiducia a s okrašlovacím s spolkem Za krásnou Ostravu.

20 21 22 23
24 25 26 27 28

Novinky

ZMĚNA VSTUPNÉHO / od 1. 2. 2025

Dovolujeme si Vás upozornit, že od 1. února 2025 upravujeme ceny vstupného do muzea, na vyhlídkovou věž i na doprovodné i edukační programy.

28.01.2025 zobrazit


Ostrava pulzující

POHLED Z LANDEKU NA MORAVSKOU OSTRAVU A OKOLÍ

Ernst Wilhelm Knippel
litografie, Rieden und Knippel in Schmiedeberg, 1852–1855

Moravskou Ostravu a okolí zachytil Ernst Wilhelm Knippel jen několik let po dostavění úseku Severní dráhy císaře Ferdinanda (SDCF) z Lipníka do Bohumína – 1. května 1847. Díky SDCF a na ni napojeným dalším drahám bylo možno dopravovat uhlí z revíru i do vzdálených koutů Rakouska a do zahraničí. Významná část takto přepravovaného uhlí byla určena pro moravské cukrovary a hlavní město habsburské monarchie Vídeň. Nádraží SDCF v Přívoze patřilo k nejdůležitějším nádražím celé dráhy, byly zde umístěny dílny, výtopna a jeden ze tří dopravních inspektorátů SDCF. První staniční budova byla postavena v roce 1846 podle projektu Karla Hummela. Pro nakládku uhlí bylo určeno nádraží v Hrušově. Dostavba úseku Lipník – Bohumín měla pozitivní vliv i na chod Vítkovických železáren. Drahou bylo možné dopravovat část surovin nezbytných pro chod železáren a odesílat výrobky železáren zákazníkům. Od roku 1856 byly železárny propojeny s nádražím v Přívoze koňskou drahou, roku 1858 nahradily koně lokomotivy. Výrobní sortiment byl zaměřen velkou mírou pro potřeby železnic. Ve vystavené litografii E. W. Knippel zachytil obrovský příliv investic do zdejšího regionu, reprezentovaných především penězi Rothschildů (železárny ve Vítkovicích, doly, SDCF), ale i dalších osob a firem, např. bratři Kleinové (doly v Hrušově a v Přívoze), Carl Hochstetter a Josef Maria Miller (První rakouská továrna na sodu v Hrušově).

Představené panorama je známé také ze dvou starších verzí, z nichž nejstarší vznikla ještě před dostavbou SDCF. Současné uložení těchto děl není známo, pravděpodobně se nacházejí v soukromých sbírkách. Vzhledem k tomu, že ve fotoarchivu Ostravského muzea se nachází fotografie nejstarší verze (střední část) a ve sbírkách Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg skica pravděpodobně nejstarší verze (roh) je možné alespoň částečně zmíněná díla porovnat. Přestože jednotlivé pohledy na Moravskou Ostravu a její okolí dělí od sebe pouze několik málo let, je rozdíl, daný mimořádným rozvojem průmyslu a dopravy v tomto období, jasně patrný E. W. Knippel je znám jako malíř řady moravskoslezských hutí a železáren. Na vystavované litografii zpodobnil kromě své osoby a osoby svého uměleckého spolupracovníka (Carl Julius Rieden) i rodinu Salomona Mayera Rothschilda, svého mecenáše, pro kterého vytvořil řadu pohledů na železárny ve Vítkovicích.


Akce: Otevřít verzi pro tisk


Soubory: