L. Cranach a A. Dürer
Albrecht Dürer a jeho současníci
19. 12. 2013 - 27. 2. 2014
Výstava ze sbírek Východoslovenského muzea v Košicích.
Ostravské muzeum ve svých prostorách zpřístupní od 19. 12. 2013 do konce února 2014 výstavu, která je výběrem z nejúspěšnějších výstav grafiky Východoslovenského muzea, které v minulém roce oslavilo 140 roků od svého vzniku. Vzácná sbírka grafiky byla představená již v mnoha středoevropských městech, v Ostravě však bude mít svou premiéru teprve nyní.
Vystavený soubor grafických listů pochází z testamentárního odkazu Imricha Henszelmanna z roku 1888. Tento filantrop, vědec a milovník umění byl jedním ze zakladatelů Hornouhorského muzeálneho spolku. Původním vzděláním lékař, ale především zakladatel umělecké historie v Uhrách, jako první specifikova požadavek zaožit v Košicích muzeum. Stalo se to na konferenci přírodovědců v Košicích v roce 1846. Hornouhorský muzeálny spolok, předchůdce dnešního muzea, ale vznikl až v roce 1872, tedy v tomtéž roce, jako bylo založeno první muzeum v Ostravě Karlem Jaromírem Bukovanským.
Imrich Henszlmann po své smrti odkázal mladému muzeu celou svou uměleckohistorickou sbírku. K dnešnímu dni se podařilo spolehlivě identifikovat 352 grafických listů pocházejících z této pozůstalosti. Je nutno poznamenat, že roku 1919 byla část této sbírky převedena, spolu s jinými sbírkovými předměty muzea a inventárními knihami do Muzea krásných umění v Budapešti. Prostřednictvím ministerstva školství a kultury se v roce 1968 zpět do Košíc vrátilo 294 grafických listů jako výměna za některá personalia Františka Rákocziho II.
O původu sbírky a způsobu jejího získání Imrichem Henszelmannem můžeme uvažovat opravdu jen hypoteticky, neboť žádné záznamy ani evidence se v archivu muzea nezachovaly. Jsou to pouze dohady na základě jeho bohaté korspondence s knihkupci a antikvariáty v Budapešti, Vídni apod. Část sbírky pochází určitě z některých jeho cest do zahraničí a pobytů ve Francii, Rakouku, Itálii, Anglii a Německu.
Tato rozsáhlá sbírka grafických listů obsahuje v doposud identifikovaných dílech folianty jichž dílo bude možno na výstavě spatřit, je to např. kolekce dřevořezů a mědirytin Albrechta Dürera, dílo o něco staršího Martina Schongauera a Martina Zatzingera, ale rovněž grafické listy jeho současníků Hanse Schaufeleina, Lucase Cranacha, Albrechta Glockendona, Hanse Burkmaira, Ludwiga Kruga a dalších.
Lucas Cranach - originální malby z počátku 16. století
5. 2. - 27. 2. 2014
Jedním z nejznámějších autorů grafik z přelomu 15. a 16. století na výstavě „Albrecht Dürer a jeho současníci“ v Ostravském muzeu je i Lucas Cranach. Ostravské muzeum přivezlo na výstavu i osm originálních maleb tohoto autora.
Vrcholnou událostí výstavy bude představení obrazu s názvy „Žehnající Jezulátko s křížem“ a „Kristus Trpitel“. Jedinečnost spočívá v tom, že tento obraz bude současné veřejnosti představen vůbec poprvé. Desítky let byl uložen v depozitáři Národní galerie v Praze a teprve nedávno bylo dokončeno jeho náročné restaurování. Ostrava, respektive výstavní sály Ostravského muzea budou de facto místem jeho celosvětové premiéry. Poděkování patří Národní galerii - generálnímu řediteli prof. Vlnasovi, kurátorce sbírky starého umění PhDr. Kotkové a hlavnímu restaurátorovi doc. Kuthanovi.
Všechny obrazy vystavené v Ostravském muzeu mají nevyčíslitelnou historickou hodnotu. Obrazy instalované na stěnách budou chráněny speciální laserovou závorou, menší rozměry budou v pancéřových vitrínách.
Záštitu nad výstavou převzala paní Simona Piperková, náměstkyně primátora statutárního města Ostravy.
RNDr. Jiřina Kábrtová
Lucas Cranach (4.10. 1472 Kronach u Bamberka – 16.10. 1553 Výmar)
Současník Albrechta Dürera, jeden z nejvýznamnějších představitelů německé renesance, působil ve Wittenbergu (Sasko-Anhaltsko). V grafice se sice krátce, ale zato velmi úspěšně věnoval dřevořezům a jeho, někdy až naturalisticky podané scény, plné dynamiky a zájmu o krajinu, se řadí k umění, které - věrné německé tradici - neváhá své výrazové prostředky obohatit o nové prvky, inspirované italskými mistry. Jeho dřevořezy upoutají především plností tvarů a absencí plošné ornamentálnosti, typické pro německou školu. Jeho dílo silně ovlivnilo a dalo podněty tzv. Dunajské (Podunajské) škole (objev přírody podunajské krajiny s hustou listnatou a jehličnatou vegetací), jejímž výrazným představitelem byl také například Albrecht Altdorfer.
Vystavené obrazy:
Dvojobraz „Žehnající Jezulátko s křížem“ a „Kristus Trpitel“, kolem 1520
Podobizna kurfiřta Fridricha III. Saského, 1532
Nechte maličkých ke mně přijít, kolem r. 1538
Madona s dítětem, kolem r. 1525
Panna Marie Bolestná, 16. stol.
Kristus a cizoložnice, po r. 1537
Stětí sv. Jana Křtitele, kopie z poč. 17. stol. (vlevo dole jedna postava s podobou L. Cranacha st.)
Mše sv. Řehoře (anonym, dílna Lucase Cranacha) 1540 - 1550
.
Akce: Otevřít verzi pro tisk